Proč byste měli mít s externisty podepsané NDA – nejen kvůli GDPR?

Když se e-shop rozvíjí, často přichází na řadu spolupráce s externími specialisty – SEO, PPC, programátor, grafik nebo třeba správce newsletterů. Možná jim zpřístupníte Shoptet administraci, export objednávek nebo reporty z Google Analytics. A tím se dostáváte na tenký led – z pohledu GDPR i ochrany obchodního know-how.

nda-vzor-mlcenlivost

Co je NDA a proč ho s externisty podepsat

NDA (non-disclosure agreement, česky dohoda o mlčenlivosti) je dokument, kterým se spolupracující strana zavazuje, že nebude šířit nebo zneužívat důvěrné informace, ke kterým během spolupráce získá přístup.

V praxi může jít o:

  • data o objednávkách a tržbách,
  • seznamy zákazníků a jejich kontaktní údaje,
  • informace o maržích nebo dodavatelích,
  • interní strategie a reklamní nastavení.

NDA není právní povinnost, ale jeho podepsání výrazně zvyšuje právní jistotu a důvěru mezi vámi a externistou. V případě úniku informací je pak snazší vymáhat náhradu škody nebo se bránit.

Jak s tím souvisí GDPR?

Podle GDPR (nařízení o ochraně osobních údajů) jste jako e-shop správce osobních údajů – a odpovídáte za to, že s nimi bude nakládáno bezpečně. Pokud externista zpracovává osobní údaje (např. e-maily, IP adresy, jména), měl by s vámi mít uzavřenou tzv. zpracovatelskou smlouvu (DPA – Data Processing Agreement).

Kdy je DPA nutná?

DPA je třeba vždy, když spolupracující osoba:

  • pravidelně pracuje s osobními údaji zákazníků,
  • má přístup do administrace e-shopu, e-mailingového nástroje nebo Google Ads,
  • exportuje data z objednávek nebo vytváří personalizované kampaně.

Bez DPA riskujete porušení GDPR – a tím i možné pokuty od ÚOOÚ, případně odpovědnost vůči zákazníkům.

NDA vs. DPA – v čem se liší?

Typ smlouvy Co řeší Je povinná?
NDA Utajení obchodních, technických a jiných neveřejných informací Ne, ale doporučuje se
DPA Upravuje pravidla zpracování osobních údajů podle GDPR Ano, pokud externista zpracovává osobní údaje

Na co si dát pozor při poskytování přístupů

Kromě podepsání NDA a DPA doporučujeme také:

  • omezit přístup jen na nutné sekce (např. pouze Google Analytics, nikoliv celý Shoptet admin),
  • vytvářet samostatné účty pro každého externistu,
  • zapisovat si, komu a kdy byl přístup udělen,
  • pravidelně přístupy kontrolovat a odebírat neaktivním spolupracovníkům.

👉 Vzor k stáhnutí - NDA dohoda o mlčenlivosti

Chraňte svá data i reputaci

Není to o nedůvěře. Je to o prevenci. Podpis NDA i DPA by měl být standardem každé profesionální spolupráce. Pomůže vám chránit nejen osobní údaje zákazníků, ale i vaše podnikání, know-how a dobré jméno. V digitálním světě je ochrana dat základ.

Tomáš Zahálka - SEO & PPC Specialista

Tomáš Zahálka - SEO & PPC Specialista

O autorovi článku: Marketingový specialista zaměřený na SEO a PPC reklamu pro Shoptet e-shopy, investor, bloger seriálu Jak se staví e-shop Dudlu a cestovatel, který spojuje marketing s poznáváním zemí jako Írán, USA, Sýrie, Japonsko, Afghánistán, Island, Mauretánie a Zéland.

Kontaktovat autora

 

⏫ Potřebujete zlepšit pozice v SEO a hledáte zpětné odkazy? Spojte síly s Dudlu! ⏫