Víte, co je pohon 4x2? Pohon 4x2 je typ konfigurace pohonu vozidla, kdy jsou poháněna čtyři kola. Tento termín se obvykle vztahuje na systémy pohonu všech kol, ale může se používat i pro systémy pohonu všech kol.
Systémy pohonu 4x2 se používají u lehkých nákladních a sportovně užitkových vozidel, zatímco běžnější systém pohonu 4x4 se vyskytuje u větších vozidel, jako jsou rodinné vozy, pickupy a SUV.
U systému 4x2 jsou poháněna obě přední kola a obě zadní kola. Při zatáčení vpravo nebo vlevo se otáčí pouze příslušné kolo. Ostatní tři kola zůstávají nehybná, dokud není potřeba trakce. Tento systém sice může zlepšit spotřebu paliva a snížit opotřebení jednotlivých pneumatik, ale nepřináší tak efektivní výkon jako systém 4x4.
Vozidlo s pohonem 4x4 má dva diferenciály, které umožňují, aby se jednotlivá kola při jízdě v zatáčkách nebo v nerovném terénu otáčela různou rychlostí. Díky tomu mohou všechna čtyři kola neustále zajišťovat trakci při jízdě po zpevněných nebo štěrkových cestách, kde by jinak došlo k záběru pouze dvou kol s povrchem země. Systém 4X4 také umožňuje zvýšit trakci při stoupání do kopce nebo při tahání nákladu do kopce.
Výhody pohonu 4x2
- Hlavní výhodou je, že jsou efektivnější na rovném terénu a mohou jet rychleji než vozidla 2x4 s podobným pohonem. Jak bylo uvedeno výše, je to dáno tím, že na každém kole je menší hmotnost a díky tomu je potřeba méně energie ke zrychlení nebo brzdění vozidla.
- Další výhodou vozidel 4x2 oproti vozidlům 2x4 je jejich úspora paliva. Vzhledem k tomu, že jsou poháněna pouze dvě kola a nejsou zde vůbec žádné volnoběžky, bude spotřeba paliva nižší ve srovnání s vozidly 2x4 s podobným pohonem.
- Kromě toho bývají hnací ústrojí 4x2 levnější než hnací ústrojí 2x4, protože nepotřebují další komponenty, jako jsou diferenciály (které snižují tření mezi nápravami) a převodové skříně (které přenášejí točivý moment mezi nápravovými hřídeli).
Pro Dudlu napsala: Marcela Kalousová