Jak namíchat poměr oleje a benzínu 1:40?

Otázkou zůstává, proč bychom vlastně dnes měli míchat benzín s olejem. Je to proto, že dvoutaktní motory tuto kombinaci potřebují. Jedná se o motory ve starších motocyklech, o zahradní techniku, např. křovinořez, sekačky, různé generátory, vysavače, motorové pily. Nebo pokud máte po dědečkovi krásného Trabanta a rozhodnete se s ním cestovat, musíte tento poměr znát také.

jak-namichat-pomer-oleje-benzinu

Jak namíchat poměr oleje a benzínu 1:40 (Zdroj fotky: Freepik.com)

Dříve se to prodávalo na benzínce jako takzvaný speciální mix benzín a byl už namíchaný, takže jsme si ho mohli natankovat kolik jsme chtěli a bez výpočtů a míchání. V dnešní době toto spolehlivé palivo z benzínek zmizelo, a proto si ho musíme míchat sami. Někdy ale výpočet není úplně snadný. 1 ku 40 znamená, že potřebujeme 1l oleje na 40 litrů benzínu.

Bohužel většinou naše skladové možnosti nejsou tak dobré, abychom mohli natankovat 40 l benzínu a koupit 1 litr oleje a potom to někde smíchat. Tím by to totiž bylo všechno vyřešené a nic bychom dále řešit nemuseli. Jinak ale budeme potřebovat měrku v rámci jednotek decilitrů. Budu počítat s tím, že pro zahradní u zahradní techniku, se budeme pohybovat v řádu litrů. Mohu tedy při výpočtech vycházet z velikosti kanystru na 1 litr benzínu, kde tedy budeme potřebovat 25 ml oleje (1l oleje, tedy 1000ml vydělím 40 a dostanu výsledek 25ml). Na 4 litry benzínu budeme tedy jednoduše potřebovat 100 ml oleje, na pět litrů benzínu budeme potřebovat 125ml oleje, na 10 litrů benzínu budeme potřebovat 250 ml a na 20 litrů benzínu, 500 ml oleje. Myslím, že tyto příklady by mohly pomoci a snad je vše srozumitelné.

Jediné, co doporučuji vždy sledovat, zda se nám s nákupem nové techniky, či motoru poměr nezměnil. Ne vždy je všude tento poměr 1:40. Bývají běžné i poměry 1:25, 1:50, 1:100, i jiné. (např. 1:25 znamená, že na 25l benzínu je potřeba 1l oleje, tedy na 1l benzínu 1000ml: 25 = 40ml oleje). Také je důležité vědět, že pokud olej lijeme rovnou do nádrže, vždy lijeme nejdříve motorový olej a potom přidáme odpovídající množství paliva. U starších motocyklů je dobré s motorkou zahýbat, protřepat směs v nádrži.

V případě, že budeme mít směs bohatší na olej může motor trochu kouřit a ve spalinách bude olej cítit výrazněji, v opačném případě by se motor ale mohl časem zadřít. Pokud ale budeme držet poměr, vše by mělo být v pořádku.

Pro Dudlu napsala: Zuzana Slámová

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení