Jak namíchat poměr oleje a benzínu 1:40?

Otázkou zůstává, proč bychom vlastně dnes měli míchat benzín s olejem. Je to proto, že dvoutaktní motory tuto kombinaci potřebují. Jedná se o motory ve starších motocyklech, o zahradní techniku, např. křovinořez, sekačky, různé generátory, vysavače, motorové pily. Nebo pokud máte po dědečkovi krásného Trabanta a rozhodnete se s ním cestovat, musíte tento poměr znát také.

jak-namichat-pomer-oleje-benzinu

Jak namíchat poměr oleje a benzínu 1:40 (Zdroj fotky: Freepik.com)

Dříve se to prodávalo na benzínce jako takzvaný speciální mix benzín a byl už namíchaný, takže jsme si ho mohli natankovat kolik jsme chtěli a bez výpočtů a míchání. V dnešní době toto spolehlivé palivo z benzínek zmizelo, a proto si ho musíme míchat sami. Někdy ale výpočet není úplně snadný. 1 ku 40 znamená, že potřebujeme 1l oleje na 40 litrů benzínu.

Bohužel většinou naše skladové možnosti nejsou tak dobré, abychom mohli natankovat 40 l benzínu a koupit 1 litr oleje a potom to někde smíchat. Tím by to totiž bylo všechno vyřešené a nic bychom dále řešit nemuseli. Jinak ale budeme potřebovat měrku v rámci jednotek decilitrů. Budu počítat s tím, že pro zahradní u zahradní techniku, se budeme pohybovat v řádu litrů. Mohu tedy při výpočtech vycházet z velikosti kanystru na 1 litr benzínu, kde tedy budeme potřebovat 25 ml oleje (1l oleje, tedy 1000ml vydělím 40 a dostanu výsledek 25ml). Na 4 litry benzínu budeme tedy jednoduše potřebovat 100 ml oleje, na pět litrů benzínu budeme potřebovat 125ml oleje, na 10 litrů benzínu budeme potřebovat 250 ml a na 20 litrů benzínu, 500 ml oleje. Myslím, že tyto příklady by mohly pomoci a snad je vše srozumitelné.

Jediné, co doporučuji vždy sledovat, zda se nám s nákupem nové techniky, či motoru poměr nezměnil. Ne vždy je všude tento poměr 1:40. Bývají běžné i poměry 1:25, 1:50, 1:100, i jiné. (např. 1:25 znamená, že na 25l benzínu je potřeba 1l oleje, tedy na 1l benzínu 1000ml: 25 = 40ml oleje). Také je důležité vědět, že pokud olej lijeme rovnou do nádrže, vždy lijeme nejdříve motorový olej a potom přidáme odpovídající množství paliva. U starších motocyklů je dobré s motorkou zahýbat, protřepat směs v nádrži.

V případě, že budeme mít směs bohatší na olej může motor trochu kouřit a ve spalinách bude olej cítit výrazněji, v opačném případě by se motor ale mohl časem zadřít. Pokud ale budeme držet poměr, vše by mělo být v pořádku.

Pro Dudlu napsala: Zuzana Slámová