Co jíst a nejíst při kojení?

Obecně se má za to, že jídelníček kojící maminky je ještě více omezený než jídelníček v těhotenství. Přece jen miminko dostává v mateřském mléku nejen všechny potřebné živiny, vitaminy, minerály, probiotika, prebiotika, živé buňky a prospěšné protilátky, ale také látky, které už tak prospěšné nejsou - například škodliviny z cigaret. V tomto článku se podíváme na to, jak je to s tím přísným jídelníčkem kojících maminek ve skutečnosti. A možná se dozvíte i pár zajímavých informací, které jste nevěděli - třeba o tom, jak se to ve skutečnosti má s alkoholem, kávou a kouřením po čas kojení.

co-jist-nejist-pri-kojeni

Strava po porodu (Zdroj fotky: Freepik.com)

Strava při kojení

Možná budete překvapeni, ale kojící matka může jíst vesměs vše, na co má chuť, jídelníček není třeba nijak zvlášť upravovat. Samozřejmě je ale důležité v prvních dnech a týdnech po porodu sledovat, zda nějaká konkrétní potravina či nápoj nezpůsobuje potíže vám nebo vašemu miminku. Řeč je zejména o nadýmavých potravinách jako je například čerstvé kynuté pečivo, luštěniny, košťálová zelenina (květák nebo brokolice), čerstvá cibule a česnek, a o dráždivých jídlech a nápojích, jakými jsou třeba koncentrované ovocné šťávy, citrusy nebo ostrá, kořeněná jídla, která mohou způsobit např. vyrážku. Vhodné nejsou ani bílé cukry a konzervanty, zejména v průmyslově zpracovaných potravinách. Dětský trávicí trakt je velice citlivý, proto je potřeba zkoušet, co vám a vašemu miminku sedne a co vám naopak bude dělat neplechu. Je to individuální. Každopádně, pokud neshledáte, že by vašemu miminku nějaká složka vaší stravy způsobovala potíže, máte vyhráno a nemusíte se nikterak omezovat. Jestli mu naopak něco vyloženě vadí, má po určité potravině třeba bolení bříška nebo vyrážku, určitě danou věc ze svého jídelníčku aspoň na nějaký čas vyškrtněte.

Během kojení je pak samozřejmě důležitá pestrá strava, přece jen kojení představuje zvýšený vydej. Jezte hodně ovoce a zeleniny a hlavně potraviny bohaté na vápník a železo - toho se kojícím matkám mnohdy nedostává ve dostatečném množství. Je také dobré nepřehánět to s kravským mlékem a mléčnými výrobky - ty sice samy o sobě nevadí, jíst je můžete, ale některým miminkům nemusí svědčit a mohou u nich způsobit alergii na bílkovinu kravského mléka. Určitě dbejte také na pitný režim, je dobré příjem tekutin během kojení navýšit.

Kouření při kojení

Pravdou je, že kojení a kouření není právě dobrá kombinace, ideální je samozřejmě přestat kouřit už v těhotenství a po porodu už znovu nezačínat. Pokud ale kouříte nebo jste znovu začala, nedaří se přestat či omezit počet cigaret, rozhodně kojení neukončujte ani neomezujte. Naopak - kojit můžete dál i přesto nebo spíš právě proto, že kouříte. I když se s kouřením dostávají do krve i mateřského mléka škodlivé látky, pořád drtivě převažují benefity a zdraví prospěšné látky, které miminku kojením předáváte. Vaše mateřské mléko je pořád pro vaše miminko tou nejlepší potravou, co mu můžete dát, protože pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru, která je naprostým základem imunity, stále obsahuje důležité živiny protilátky a živé buňky chránící před nejrůznějšími infekčními onemocněními a respiračními chorobami (což je při vašem kouření zvlášť důležité). Prostě a jednoduše - kouření není důvodem k tomu, abyste přestala kojit, spíše naopak. Kojení dokáže eliminovat některé negativní účinky kouření na zdraví dítěte. Je bezpečně prokázáno, že děti matek - kuřaček, které své děti kojí, jsou mnohem zdravější než děti kuřaček, které nekojí a své děti krmí umělou mléčnou stravou. Umělé mléčné formule totiž dítěti nemůžou poskytnout všechny ty cenné látky, které obsahuje mateřské mléko. Mateřské mléko je totiž, na rozdíl od mléka umělého, živou tekutinou, jejíž složení se neustále mění a přizpůsobuje potřebám miminka a může ho tak ochránit před vnějšími vlivy i nemocemi. A ani kouření na tom nic nemění. Proto kojte, i když kouříte.

Káva při kojení

Pro všechny milovnice kávy mám dobrou zprávu - nemusíte se jí vzdávat ani v období kojení. Stejně jako jste si ji mohla dopřávat v těhotenství, můžete si ji směle vychutnávat i po narození miminka. Není navíc vůbec nutné pití kávy jakkoli časovat a kojení kvůli tomu omezovat.  Ano, kofein obsažený v kávě (ale také černém a zeleném čaji, kakau, čokoládě), sice přechází do mateřského mléka, ale jen ve stopovém množství. To množství kofeinu, které se do mléka dostane, je tak zanedbatelné, že nemá žádný negativní vliv na kojené miminko, jeho zdravý vývoj a neovlivňuje ani jeho spánek. To mimochodem potvrdila i studie z roku 2012, kdy byly sledovány kojící matky, které denně přijaly 300 mg kofeinu (cca 3 šálky kávy) - spánek jejich dětí se nijak nelišil od spánku dětí, jejichž matky kávu nepily. A to ostatně mohu potvrdit i já sama a mé dvě děti :-)

Kojení a alkohol

Tak, jako máme tendenci zakazovat při kojení pomalu vše, o alkoholu to platí dvojnásob. Alkohol v období kojení je hodně třaskavé téma a většinou pravděpodobně ze všech stran uslyšíte, že když kojíte, nesmíte "pít". I tady vás ale vyvedu z omylu - alkohol pít můžete, i přestože kojíte.  Stejně jako u kávy se do mateřského mléka dostává naprosto zanedbatelné množství alkoholu, které nemá vůbec žádný vliv na zdraví kojeného miminka či batolete. V mateřském mléku se totiž nachází maximálně takové množství alkoholu, jako v její krvi - a v množství alkoholu v krvi se měří na promile. Obsah alkoholu v mateřském mléku je tak téměř nedetekovatelný. Po konzumaci alkoholu tak nemusíte kojení omezovat, kojte normálně, jak jste zvyklá a když si miminko řekne, nemusíte čekat až z vás alkohol "vyprchá". Problémem, který představuje alkohol u kojících matek, tak není alkohol samotný, ale spíše případná opilost matky, která se v podnapilém stavu o dítě hůře postará. Proto pokud si chcete dát sklenku vína či piva, bez obav můžete, jen prostě s mírou a vědomím toho, že se musíte bezpečně postarat o své dítě.

Kojení a sycené nápoje

Častým mýtem je, při kojení byste se měla vyvarovat nápojů s bublinkami, protože by u miminka mohly způsobit nadýmání. To je však holý nesmysl, protože bublinky v perlivém nápoji se dostanou do střeva vám, nikoli vašemu miminku.

Andrea Bělohradská, maminka a porodní asistentka

Jak správně kojit | Kdy jet do porodnice? | Co je šestinedělí

Nástřih hráze | Koronavirus a těhotenství | Otec u porodu | Termín porodu | Porodní plán 

Líbil se vám článek na téma: Jídelníček při kojení? To máme velkou radost, ale tím to u nás nekončí, máme toho mnohem víc. Připravili jsme pro vás komplexní blog pro maminky a tatínky, který nám pomáhají dávat dohromady naši odborníci a rodičové v jednom. A bychom věděli, že jsme vykročili správným směrem a naše články vám pomáhají, budeme moc rádi, když autory podpoříte sdílením přes Facebook a nákupem dětského oblečenídudlíků, plenek, nebo hraček pro miminka. Zároveň tím uděláte dvojitou radost, protože nám pomůžete podpořit nadační fond Radost dětem, kterým každoročně darujeme 20 % ze zisku.

Děkujeme, tým Dudlu.cz