UPOZORNĚNÍ: Z důvod, že prodejce zboží Gadgets House s.r.o. přestal fungovat a reagovat na objednávky, tak jsem dočasně mimo provoz. Budeme hledat vhodnou náhradu a pokusíme se brzy vrátit do hry.

Kdo je SEO Specialista?

SEO specialista je osoba, která se zabývá optimalizací webových stránek za účelem dosažení konverzních pozic v neplacených výsledcích vyhledávání, typicky na Googlu, Seznamu a Bingu. Jedná se o tématicky podobnou profesi jakou vykonávají PPC specialisti, ti však pozic dosahují ve vymezeném reklamním prostoru za pomocí placené reklamy v nástrojích Google Ads a Seznam Ads.

seo-specialista

Kdo je SEO Specialista? (Zdroj: Dudlu.cz & MidJourney.com)

SEO specialista (také se používá SEO konzultant, SEO expert, SEO poradce, SEO guru a SEO odborník) nevyužívá placené reklamy k dosažení stanovených cílů, ale upravuje web (třeba e-shop jako je tento) tak, aby byl pro uživatele co nejužitečnější a dokázal jim nejlépe odpovědět na dotaz, který zadali do vyhledávače.

Co je práce SEO specialisty?

Každý SEO odborník má trochu jiný balíček schopností poskládaných na základě historického vývoje dané osobnosti. Někteří SEO specialisti jsou úzce zaměření pro e-shopy, běžících na ověřených CMS řešení jako je Shoptet. Jiní mají blíže k programování a technické části SEO, proto rádi berou klienty, kteří si chtějí vytvořit vlastní redakční systém a potřebují odborný dohled nad programátory. Další zas pracují více na úrovni SEO konzultanta, tedy vypracovávají audity, analýzy klíčových slov, dělají konzultace, školení, ale do samotného webu přímo nezasahují a realizaci svěřují do rukou klienta.

 Obecně tak od SEO specialistů můžete očekávat:

  • Technický audit a dohled nad realizací oprav 
  • Obsahový audit a analýzu klíčových slov
  • Návrh a realizaci informační architektury
  • Kooperaci a doporučení na UX designéry
  • Kooperaci a doporučení na Copywritery
  • Přesměrovávání stránek při přechodu z CMS
  • Budování interního prolinkování stránek
  • Budování externích odkazů, tzv. linkbuilding
  • Kontinuální spolupráce nad webem a optimalizace

Příkladem u e-shopů, tak zde vám SEO specialista projde a opraví chyby 404, zkontroluje přesměrování stránek, vyhodnotí kvalitu webu jak v mobilní, tak desktopové verzi, udělá analýzu klíčových slov, aby identifikoval na jaké dotazy je vhodné připravit vstupní stránky.

Projde textaci webu a na základě klíčovky se spojí s copywritery, kteří budou realizovat popisky kategorií, produktů a články. Navrhne informační architekturu, tedy identifikuje jaké stránky budou kategorie, podkategorie a parametrické kategorie. Postará se, aby vyhledávače pohodlně procházeli web a až vše zásadního bude hotové, pustí se do posilování stránek pomocí zpětných odkazů.

seo-google-vysledky-vyhledavani

Výsledky vyhledávání na klíčové slovo "dárek pro dvouletého kluka" (Zdroj fotky: Google SERP)

Jaká je cena SEO specialisty?

Cena se standardně udává za hodinu, kdy juniory a mediorně zkušené SEO experty dokážete získat do 1 000 Kč. Seniorní specialisté jsou v řádech nižších tisíců korun, obvykle v závislosti na vytížení kapacit, osobní cenotvorby a PR.

Mediorně zkušení kolegové jsou ideální pro začínající projekty s nižším rozpočtem v řádech desítek tisíc korun. U profesionálních a velkých projektů se doporučuje sáhnout po známějších jménech, kteří díky své letité praxi dokáží vyřešit zapeklitější situace, mají desítky klíčových kontaktů v marketingovém oboru a umí poradit nad rámec své specializace.

Mezi známé SEO specialisty v česku patří:

... další jména můžete najít přes SEO - Shoptet partnery, SEO - Collabim odborníky, nebo na Facebookové skupině SEOloger

nejlepsi-seo-konzultant

Případová studie: Kdo ze SEO konzultantů, specialistů a agentur má nejlepší SEO?! (Zdroj dat: oseo.cz)

Vyplatí se SEO odborník?

Dalo by se říct, že provozujete-li e-shop, tak investice do SEO specialisty se vrátí nejdříve po roce a zisk vám dá až za dva roky. Záleží na segmentu zboží a konkurenčnosti trhu, ale pokud potřebujete získat rychle první objednávky, tak lepší volbou jsou PPC reklamy.

Z dlouhodobého hlediska je SEO ekonomicky stabilním a základním pilířem, který v době krize může rozhodnout o přežití, nebo zániku projektu. Ukázkou toho byl rok 2022, kdy řada e-shopů namlsaných z předchozích let začala trpět pod rekordní inflací, rostoucím počtem nových e-shopů, kteří jako první investují do PPC, zvýšenému boji o zákazníky a tím i vyhajpovanou cenou za placenou reklamu.

darky-pro-ajtaky

Naopak e-shopy, kde majitelé diverzifikovali marketingové kanály a pravidelně investovali do SEO, tak získali nezanedbatelný příjem z neplacených výsledků vyhledávání a těžili z již hotové práce z předchozích let.

Rentabilní pozice v SEO je zpravidla do top 10, proto je získávají jen ty nejlepší z nejlepších webů. Což jde ruku v ruce s projekty, kde se investuje stovky tisíc do online marketingu. V takovém případě SEO specialista nesmí ve vašem marketingovém týmu chybět.

Pro Dudlu sepsal: Tomáš Zahálka (PR)

Pokračujte v čtení blogu: