UPOZORNĚNÍ: Z důvod, že prodejce zboží Gadgets House s.r.o. přestal fungovat a reagovat na objednávky, tak jsem dočasně mimo provoz. Budeme hledat vhodnou náhradu a pokusíme se brzy vrátit do hry.

Co je analýza klíčových slov?

Analýza klíčových slov (anglicky Keyword Analysis), také známá jako klíčovka a pod zkratkou AKW je dokument, který identifikuje uživatelské dotazy jenž potenciální zákazníci v rámci cyklu nákupního chování známého jako STDC zadávají do vyhledávačů typu Google, Seznam, Bing, Yahoo, DuckDuckGo a dalších. Dokument, zpravidla vytvořený v Excelu / Google Sheetech funguje jako manuál pro vytvoření správné informační architektury webu a implementace klíčových slov do nadpisů a textů.

analyza-klicovych-slov

Analýza klíčových slov (Zdroj fotky: Freepik.com)

Kdo dělá analýzu klíčových slov?

Analýzu klíčových slov vypracovávají SEO specialisté, ale můžete se setkat s verzí od PPC specialistů a UX designerů, která většinou není tak propracovaná a slouží pouze k realizaci jejich práce, typicky vytvoření PPC kampaní a návrhu dropdown menu.

Naopak klíčovka od SEO konzultanta slouží k hloubkovému návrhu struktury webu od kategorií, podkategorií, produktů, článků po parametrické kategorie, jejichž správná realizace způsobuje vyšší počet návštěvníků a potenciálních zákazníků z neplacených výsledků vyhledávání tzv. SEO.

seo-ppc-reklama-shoptet-zahalka-tomas

SEO a PPC reklama pro Shoptet e-shopy (Autor: Tomáš Zahálka

Příklad analýzy klíčových slov

Existuje řada variant jak může vypadat výstup na analýzu klíčových slov, ale společné vlastnosti každé klíčovky by měla být kategorizace dotazů, tedy jejich seskupení pod jedno vstupní stránku, dále hledanost jednotlivých dotazů, pozice u klienta a poznámky, nebo průvodní dokument s vysvětlením jak s AKW pracovat.

analyza-klicovych-slov-seo-dudlu

VAROVÁNÍ: Hodnoty v ukázce jsou jen ilustrativní, jedná se o prezentační dokument, který není vhodný k přímé aplikaci.

Pro koho je analýza klíčových slov?

Dokument je klíčový pro e-shopy, které už mají nějaký rok práce na sobě a hledají způsoby jak zvýšit počet objednávek z neplacených výsledků vyhledávání a zároveň snížit náklady za placenou reklamu. Bez analýzy klíčových slov jen těžko specialista správně navrhne informační architekturu a zároveň pravděpodobně sami jen neodhadnete jaké všechny parametry a hodnoty parametrů máte vyplňovat a jak z nich udělat optimalizované vstupní stránky.

Analýzu klíčových slov nevyužívají jen e-shopy, ale také blogy, zpravodajské kanály a prakticky každý web, který svou činnost monetizuje a potřebuje získat co největší objem neplacené návštěvnosti.

analyza-klicovych-slov-seo-gsc-dudlu

Ukázka implementace analýzy klíčových slov v Google Search Console (Zdroj: Dudlu.cz)

Kolik stojí analýza klíčových slov?

Cena za analýzu není jednotná. Každý SEO specialista má jiné workflow, tedy využívá jiné placené nástroje, má odlišný postup kategorizace a hodinovku. Stejně tak je rozdíl dělat klíčovku pro malý e-shop prodávající jeden hlavní sortiment a pár doprovodný a něco jiného pro e-shop velikosti Dudlu.

Malé e-shopy mohou zaplatit okolo 20 - 50 000 Kč bez DPH. Široce zaměřené e-shopy jako jsme my 200 - 500 000 Kč. V náročnějším případě se většinou nevypracovává celý dokument na kompletní sortiment e-shopu, ale činnosti se rozdělí na jednotlivé bloky a mini pracovní klíčovky pro navržení struktury webu a pak následné optimalizaci v rámci kontinuální spolupráce a dlouhodobé vize projektu.

jak-merit-seo-collabim

Začněte měřit SEO s Collabimem - Po registraci prvních 14 dní ZDARMA

Rentabilní pozice v SEO je zpravidla do top 10, proto je získávají jen ty nejlepší z nejlepších webů. Což jde ruku v ruce s projekty, kde se investuje stovky tisíc do online marketingu. V takovém případě analýza klíčových slov nesmí vašemu marketingovém týmu chybět.

Pro Dudlu sepsal: Tomáš Zahálka (PR)

Pokračujte v čtení blogu: