Pohyb a cvičení v těhotenství?

Jak už nadpis napovídá, v tomto článku si povíme něco o cvičení v těhotenství a významu pohybu pro těhotnou ženu. Je dobré vědět, že přiměřená fyzická aktivita je v těhotenství prospěšná a důležitá, protože nastávající mamince nejen pomáhá zůstat v kondici, ale správné cvičení může dopomoci k hladšímu a bezproblémovému průběhu porodu. A pokud jste navíc zvyklá cvičit pravidelně, dobrou zprávou tedy je, že se svého koníčku nemusíte vzdávat ani v těhotenství.

Těhotenství není nemoc, proto i v tomto období můžete pokračovat v zaběhnutých aktivitách a cvičeních, jste-li zvyklá, jen je vhodné přizpůsobit je svému stavu a rostoucímu bříšku. Takovým základním pravidlem však je, že není vhodné začínat v těhotenství s úplně novou pohybovou aktivitou, pokud jste nikdy necvičila (například s běháním, posilováním ve fitness centru apod.).  Lehké cvičení na kondici a pánevní dno ale určitě do svého programu zařadit můžete.

cviceni-v-tehotenstvi-dudlu

Cvičení a sport v těhotenství (Zdroj fotky: Freepik.com)

Jaké zvolit cviky pro těhotné?

V I. trimestru je lepší v aktivitách a cvičení trochu polevit, snížit intenzitu zátěže a volit spíše klidnější pohybové aktivity, protože v děloze i celém těle probíhají důležité změny, vše se připravuje na následující měsíce těhotenství. Určitě je dobré vyhýbat se různým otřesům, skákání a podobně. Mnohým ženám také v počátcích těhotenství nebývá úplně dobře, cítí se unavené, bez energie a velmi často je trápí těhotenská nevolnost, takže je lepší se celkově šetřit. Ostatně, s nevolností se vám asi do přílišných aktivit chtít nebude a je to tak správně, tělo tím dává signál k tomu, abyste se šetřila.

Ve II. trimestru už můžete cvičit tak, jak se na to budete cítit a jak vám vaše tělo dovolí. Vhodnými pohybovými aktivitami, které můžete provozovat i v těhotenství, jsou určitě dlouhé procházky a chůze obecně, turistika (samozřejmě přiměřeným terénem), plavání, jóga pro těhotné (tzv. gravidjóga), lehký běh, posilování svalů pánevního dna, ale vzdávat se nemusíte ani cvičení ve fitness centru, pokud jste doposud docházela pravidelně, ideálně pak pod vedením zkušeného trenéra či trenérky. Trochu spornou aktivitou je pak jízda na kole - ta sice není vyloženě "zakázaná" a vyjížďky na kole by neměly ničemu vadit, přesto tam jisté nebezpečí hrozit může - hlavně při případném pádu. S narůstajícím bříškem se pak mění těžiště vašeho těla a je pak lepší jízdu na kole raději omezit.

I přesto, že i v období těhotenství můžete - ba měla byste - i nadále žít aktivním životem, existují samozřejmě i sporty a aktivity pro těhotnou ženu zcela nevhodné nebo dokonce nebezpečné. Je jasné, že těhotná žena by rozhodně neměla provozovat sporty, při nichž hrozí vysoké fyzické vypětí, pád či jiný úraz. Patří sem třeba horolezectví, různé adrenalinové sporty a zážitky, lyžování nebo jízda na snowboardu, in-line a bruslení na ledě, jízda na koni a zkrátka cokoli, co vyžaduje větší opatrnost a nese s sebou riziko úrazu.

Pokud jste dosud nijak necvičila a nejste zvyklá se příliš hýbat, není třeba se nutit do nových aktivit, ale nějaké to cvičení nebo minimálně pravidelné procházky na čerstvém vzduchu byste do svého denního programu zařadit měla. Pokud si nevíte rady, jaké cvičení je pro vás v těhotenství vhodné, určitě si můžete najít nějaký předporodní kurz, jehož součástí bývá také cvičení pro těhotné. Kurzy vede zkušená porodní asistentka, někdy ve spolupráci s fyzioterapeutkou.

Fyzioterapie v těhotenství

Téma, o kterém zatím stále nepanuje moc velké povědomí, je fyzioterapie těhotných žen. Když se těhotná žena zmíní například o tom, že ji bolí záda, kyčle nebo pociťuje nepříjemné tlaky přímo na svém těhotenském bříšku, většina lidí včetně odborníků nad tím tak říkajíc mávne rukou s tím, že to je přece normální, v těhotenství se můžou objevit různé neduhy s pohybovou soustavou. Přitom právě včasná fyzioterapie může mnohdy odstranit nepříjemné problémy a bolesti spojené s těhotenstvím a rostoucím bříškem a často dokonce zlepšit předpoklady pro přirozený porod. Pokud vás tedy v těhotenství zastihne jakákoli bolest či trápení spojené s vaším těhotenstvím, bříškem nebo zády, neváhejte a poptejte se u svého gynekologa či porodní asistentky na odborníka, který se zaměřuje na gynekologickou fyzioterapii. Těhotenství by nemělo bolet a většina potíží se dá docela dobře řešit právě fyzioterapií.

Andrea Bělohradská, maminka a porodní asistentka

Jak správně kojit | Kdy jet do porodnice? | Co je šestinedělí

Nástřih hráze | Koronavirus a těhotenství | Otec u porodu | Termín porodu | Porodní plán 

Líbil se vám článek na téma: Sport v těhotenství? To máme velkou radost, ale tím to u nás nekončí, máme toho mnohem víc. Připravili jsme pro vás komplexní blog pro maminky a tatínky, který nám pomáhají dávat dohromady naši odborníci a rodičové v jednom. A bychom věděli, že jsme vykročili správným směrem a naše články vám pomáhají, budeme moc rádi, když autory podpoříte sdílením přes Facebook a nákupem dětského oblečenídudlíků, plenek, nebo hraček pro miminka. Zároveň tím uděláte dvojitou radost, protože nám pomůžete podpořit nadační fond Radost dětem, kterým každoročně darujeme 20 % ze zisku.