UPOZORNĚNÍ: Z důvod, že prodejce zboží Gadgets House s.r.o. přestal fungovat a reagovat na objednávky, tak jsem dočasně mimo provoz. Budeme hledat vhodnou náhradu a pokusíme se brzy vrátit do hry.

Karty prší

Hrací karty prší

Karetní hra Prší vznikla někdy v poválečných letech v originále známá jako Mau-Mau, v Evropě populární pod názvem Pony je jednoduchá hra pro děti i dospělé vhodná pro dva až pět hráčů, ke kterým potřebujete pouze karty na Mariáš.

Karetní hra Prší pravidla

Libovolným způsobem (losem, sejmutím vyšší karty z balíčku apod..) se určí, který hráč začne rozdávat karty. Ten poté zamíchá balíček a rozdá každému hráči stejný počet karet, zpravidla v rozmezí mezi čtyřmi a šesti. Jednu kartu položí lícem nahoru na stůl a zbytek balíčku položí rubovou stranou nahoru vedle ní. Pokud je otočená karta svršek, otočí se zbytek balíčku, a ta barva, která je na spodní kartě, se začne hrát.

Hru zahajuje hráč, který je ve směru hodinových ručiček za rozdávajícím hráčem. Na lícem otočenou kartu hráč odhazuje své karty, přičemž smí odhodit jen kartu, která má buď stejnou hodnotu anebo barvu, jako vrchní lícová karta. Toto však neplatí, pokud je na vrchu speciální karta svršek. Pokud hráč nemá kartu, kterou by mohl odložit, musí si tzv. líznout, tzn. vzít kartu z rubem otočené části balíčku. Vítězem se stává hráč, který se zbaví všech karet. Hra však poté může pokračovat a hráči tak mohou určit další pořadí, nebo ukončit hru. Není možná remíza.

Speciální karty v Prší

  • Svršek - Pomocí něho je možné změnit průběh hry a barvu karet, které je potřebné vyložit. Svrška lze použít na jakoukoliv kartu, s vyjímkou Esa a Sedmy.

  • Eso - Eso lze vyložit vždy na kartu stejné barvy s vyjímkou sedmy, nebo ho použít k přebití esa protihráče (není povinnost). Eso je stop karta, pokud jí následující hráč nemá možnost přebít vlastník Esem tak automaticky ztrácí svůj tah.

  • Sedma - Sedma je nejoblíbenější a zároveň nejobávanější Prší karta. Lze jí vyložit na kartu stejné barvy nebo na přebití soupeřovy sedmy. Hráč, který je na řadě po vyložení sedmy a nemá v ruce sedmu vlastní ztrácí kolo a musí si z balíčku líznout 2 karty. Pokud je sedma přebitá, počet karet se násobí až do maxima 8 karet.

  • Červená sedma - Speciální využití červené sedmy je v tom, že takzvaně vrací do hry. Pokud některý z hráčů již dohrál hru, ale hráč v po jeho pravici vynese červenou sedmu, musí si líznout 2 karty a vrací se do hry.

Rychlé Prší

Hra bývá hrána ve značném množství variant, přičemž nejobvyklejší (mimo základní) je varianta, že červené (srdcové) sedmě je uděleno vracení do hry. Tzn. je-li červená sedma odehrána na hráče, který v daném kole odhodil poslední kartu, je tento vrácen do hry a musí si líznout dvě karty. Vítěz je tak znám až kolo poté, co odehrál poslední kartu. Další varianta se nazývá "Rychlé prší". Hraje se tak, že každý hráč může odhodit libovolný počet karet stejné barvy, nebo čísla. (např. všechny čtyři krále najednou.). Další běžnou variantou hry prší je rozšíření speciálních karet ještě o zeleného krále. Pokud je tento zahrán, musí následující hráč líznout čtyři karty. V přebíjecí variantě může být zelený (pikový) král přebit zelenou sedmou a taktéž zelenou sedmu pak lze přebít zeleným králem.

Poslední běžně rozšířenou variantou je rozšíření speciálních karet ještě o spodky, které lze pak odhazovat za stejných pravidel jako svršky, tato karta však nemění libovolně barvu. Spodek může mít funkci měniče karet. Podobně jako svršek může měnit barvy, tak při vyložení spodka může hráč zahlásit hodnotu, kterou chce. Hráči si lížou, dokud jeden z nich nepoloží kartu nahlášené hodnoty nebo nepřebije přiložením spodka. Pokud přiloží spodka, určuje hodnotu on. Méně známá varianta zahrnuje červenou desítku. Pokud je vyložena, musí si hráč, který je na řadě, líznout 1 kartu. Červená desítka může být položena jako obrana na červenou sedmičku. Pokud je tak učiněno, následující hráč nemá možnost se bránit a tudíž si líže odpovídající počet karet. Na červenou desítku může být položena červená sedmička. Při libovolné z variant lze použít také pravidlo, podle kterého nesmí žádný z hráčů zakončit kartou sedm. Toto pravidlo umožňuje ztížení a prodloužení hry. Ještě těžší varianta může být zakončena pouze svrškem.

Ze studnice vědění čerpal: Tomáš Zahálka

Víte, že když zakoupíte hrací karty prší na Dudlu.cz, tak tím podporujete Nadační fond Radost dětem, kam každoročně darujeme 20 % z celkového zisku? Padne-li vám do oka nějaká hračka nebo dětské zboží, můžete jedním nákupem udělat hned dvojitou radost. A pokud jste si u nás karty na prší nevybrali, tak se nic neděje a budeme moc rádi, když nám nemocné děti pomůžete podpořit přímo přes transparentní účet nadačního fondu, který podporuje i hokejista Tomáš Plekanec a tenistka Lucie Šafářová. Každá korunka se počítá a i malý krok pro vás, může být velkým krokem pro někoho jiného.

Už máte vybráno a chcete ušetřit? Využijte dopravu zdarma od 2 000 Kč, získejte dárek k nákupu od 1 000 Kč a nebo si přečtěte pár našich dalších tipů jak ušetřit peníze.