Rummikub
Společenská hra Piatnik Rummikub pravidla
Stolní hra Rummikub vymyslel ve 40. letech 20. století Efrajim Hercano, izraelský tvůrce her. Hru distribuoval do západní Evropy a Ameriky. V roce 1978 publikoval její autor pravidla v knize Official Rummikub Book. V roce 1977 se stala nejprodávanější hrou v USA, o tři roky později v 1980 získal Rummikub ocenění Spiel des Jahres (německá Hra roku) a o další tři roky v roce 1983 se může pyšnit i oceněním Spel van het Jaar award (holandská Hra roku). Hra obsahuje 2×52 destiček s čísly od 1 do 13 a 4 destičky se sluníčkem (žolík), pro každého hráče pak jeden stojánek (pokud nemáte k dispozici tyto destičky, stačí vzít kanastové karty a začít hrát.). Každý hráč dostane určitý počet destiček, které si srovná na stojánku. Hráč, který je na tahu si dobírá jednu a může vyložit, či rozšířit povolenou kombinaci nejméně tří destiček (postupka jedné barvy nebo jedna hodnota v nestejných barvách). Přitom lze doplňovat a využívat i vyložené destičky a rozdělovat dlouhé postupky. Ten, který se jako první zbaví všech svých destiček, vyhrál. Jelikož hra svým složením odpovídá dvěma standardním balíčkům francouzských karet (kanastové karty) se čtyřmi žolíky, rozšířila se hra více než v této, ve své karetní podobě. Hra pro větší počet hráčů, než standardní čtyři, má příslušně větší počet barev, např. 6.
Návod na stolní hru Rummikub
- Všechny destičky jsou položeny na stole rubem nahoru a důkladně promíchány.
- Každý hráč si vybere jednu destičku. Hráč s nejvyšším číslem hru začíná. Destičky jsou vráceny mezi ostatní a znovu promíchány.
- Každý hráč si vybere 14 destiček a ty umístí do svého stojanu, aby je protihráči neviděli.
- Hráči se v tazích pravidelně střídají.
- Hráči vyvážejí z destiček ve stojanu dva druhy sad (postupek):
- Skupina (špinavá postupka) - sada buď tří nebo čtyř destiček stejného čísla v různých barvách.
- Běh (Čistá postupka) - tři nebo více za sebou jdoucích čísel stejné barvy. Číslo jedna je nejnižší číslo, nemůže následovat za číslem 13.
- Každý hráč musí při prvním vykládání destiček na stůl, dosáhnout nejméně 30 bodů (tj. součet čísel všech vykládaných destiček musí dosáhnout nejméně 30).
- Žolík smí být použit místo libovolné destičky, získává hodnotu destičky, místo které byl použit.
- Když hráč poprvé vyložil, smí přiložit destičku nebo destičky k destičkám na stole již vyloženým. Může využít následujících způsobů nebo jich kombinací. Vždy však tah musí na stole být pouze platné sady (postupky) a žádné osamocené destičky. (V podstatě je povoleno vše, co není zakázáno.)
- Přidat jednu nebo více destiček ze stojánku a rozšířit tak běh.
- Odebrat ze skupiny čtvrtou destičku a využít ji k vytvoření nové sady.
- Přidat čtvrtou destičku k sadě, odebrat z ní jinou a tu použít k vytvoření nové sady.
- Rozdělit běh, přidat destičku ke zformování dvou nových běhů.
- Pokud hráč nemůže nebo nechce vyložit ani jednu destičku, musí si vzít novou a umístit ji do stojánku. Může ji použít až v příštím tahu.
- Pokud má hráč na stojánku destičku, místo které je použit žolík, může ji za něj vyměnit. Je-li žolík ve skupině tří, může být vyměněn za libovolnou chybějící destičku. Žolík, kterého hráč vyměnil za svou destičku, musí být vyložen ještě v tomto tahu spolu s minimálně dvěma destičkami ze stojánku.
- Hráč si nesmí vyměnit žolíka, pokud ještě nevyložil.
- Hráč má na provedení tahu 2 minuty. Pokud hráč překročí tento limit, musí si vzít jednu destičku z rezervy. Tím pro něj tah končí.
- Hráč, který neúspěšně manipuluje s destičkami na stole (přičemž zjistí, že takhle to nejde), musí uvést destičky do původního stavu, vzít si zpět své destičky a vzít si z rezervy tři destičky nové.
Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů vyprázdní svůj stojánek a řekne „Rummikub“. V případě, že hráči už rozebrali všechny destičky z rezervy, hra končí, když už žádné destičky nemohou být přiloženy. Hráči sečtou hodnoty destiček na svém stojánku. Žolík, který zůstal na stojánku, má hodnotu 30 bodů. Vítězí hráč s nejnižším součtem. Pokud hráči hrají více kol, zapíší si výsledky do tabulky. Prohrávající hráči od svých součtů odečtou součet vítěze a ten zapíší do tabulky s minusovým znaménkem. Vítěz sečte zapsané hodnoty všech prohrávajících a zapíše do tabulky jako kladnou hodnotu. Po několika kolech hráči sečtou všechny body, které získali nebo ztratili. Vítězí hráč s nejvyšším celkovým součtem.
Ze studnice vědění čerpal: Tomáš Zahálka
Víte, že když zakoupíte Rummikub stolní hra na Dudlu.cz, tak tím podporujete Nadační fond Radost dětem, kam každoročně darujeme 20 % z celkového zisku? Padne-li vám do oka nějaká hračka nebo dětské zboží, můžete jedním nákupem udělat hned dvojitou radost. A pokud jste si u nás Rummikub společenská hra nevybrali, tak se nic neděje a budeme moc rádi, když nám nemocné děti pomůžete podpořit přímo přes transparentní účet nadačního fondu, který podporuje i hokejista Tomáš Plekanec a tenistka Lucie Šafářová. Každá korunka se počítá a i malý krok pro vás, může být velkým krokem pro někoho jiného.
Už máte vybráno a chcete ušetřit? Využijte dopravu zdarma od 2 000 Kč, získejte dárek k nákupu od 1 000 Kč a nebo si přečtěte pár našich dalších tipů jak ušetřit peníze