Jak na zácpu?

Zácpa (lat. obstipace) je je stav, kdy je vyprazdňování stolice nepravidelné, bolestivé a jeho frekvence je méně než dvakrát týdně. Příčinou bývá zpomalená peristaltika střev a s ní spojené obtížné vyprazdňování. Se zácpou se dost možná setkal alespoň jednou v životě každý.

Pokud se jedná o jednorázovou záležitost, nejde o nic závažného, ale jakmile se zácpa objevuje častěji nebo trvá delší dobu, dokáže hodně potrápit. Za zácpu ale nepovažujeme situaci, kdy se stolice nedostavuje každý den, ale třeba obden – pokud se nevyskytují žádné další potíže, je vše v pořádku. Jak tedy poznáte, že trpíte zácpou? Podle těchto příznaků:

jak-na-zacpu

Jak na zácpu (Zdroj fotky: Freepik.com)

  • stolice se dostavuje méně než dvakrát týdně
  • stolice je tuhá a objemnější
  • můžete pociťovat bolest při vyprazdňování
  • může se objevit pocit nedostatečného vyprázdnění

Typy a příčiny zácpy

Rozlišují se dva základní typy zácpy – akutní a chronická. Akutní zácpa trvá jen krátkou dobu a nejčastěji bývá způsobena stresem. Většinou se objeví při cestování a změně prostředí, kdy dochází k přechodnému zadržování stolice - spontánní defekační reflex je potlačován, následkem čehož je pak utlumen a může tak dojít k jednorázové zácpě. Akutní zácpa se obvykle velmi rychle upraví sama a nevyžaduje léčbu.

Naproti tomu chronická zácpa má dlouhodobý charakter a také hůře reaguje na léčbu. Příčiny mohou být různé a je třeba po nich pátrat. Často jsou na vině nemoci trávicího traktu, nádorová onemocnění, hemoroidy, ale také jiné potíže a choroby postihující například močové cesty, gynekologické či neurologické potíže. Zácpu mohou způsobovat i některé léky. Pokud vás tedy trápí chronická zácpa, určitě navštivte lékaře.

Léčba zácpy

Akutní zácpa obvykle nevyžaduje vyšetření lékařem, ale dost často postačí režimová opatření – změna stravy, zvýšený příjem tekutin a více pohybu. To vše napomáhá k lepšímu zažívání, optimální střevní motilitě a tekutiny zlepšují konzistenci stolice. Případně můžete sáhnout po volně dostupných lécích proti zácpě.

Zdravou stravou se myslí především potraviny bohaté na vlákninu – ty zlepšují střevní peristaltiku a zároveň pomáhají zdravému trávení. Patří sem luštěniny, celozrnné pečivo, obilné vločky a müsli, sušené i čerstvé ovoce (meruňky, švestky, fíky), ořechy, semínka, brokolice, avokádo, pohanka a jiné.

Dostatečný pohyb má vliv na správnou motilitu střev, lepší zpracovávání potravy a posun stolice v trávicím traktu. Pomůžou i pravidelné procházky svižnější chůzí. Správný pitný režim je důležitý nejen při zácpě, potřebujeme ho k všeobecnému zdraví. Funguje hlavně jako prevence zácpy, ale může pomoci i během ní. Osvědčenými nápoji v boji proti zácpě jsou čerstvé ovocné šťávy a džusy, konkrétně meruňkový a švestkový.

Babské rady pak říkají, že pokud se ne a ne vyprázdnit, je dobré uvařit si šálek kávy (nejlépe s mlékem), v klidu ho vypít a dost možná vás pocit nucení na stolici vyžene na záchod ještě dřív, než kávu dopijete. Pokud ale trpíte chronickou zácpou, raději vyhledejte lékaře.

Prevence zácpy

Prevence zácpy se nijak zvlášť neliší od léčby bez užití laxancií (léků proti zácpě). Zdravé zažívání podpoříte především pestrou stravou bohatou na vlákninu, pravidelným pohybem a dostatečným pitným režimem (ideálně byste měli vypít alespoň dva litry tekutin denně).

Pro Dudlu sepsala: Andrea Bělohradská

Vyberte si na Dudlu toaletní doplňky a vychytávky:

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení