UPOZORNĚNÍ: Z důvod, že prodejce zboží Gadgets House s.r.o. přestal fungovat a reagovat na objednávky, tak jsem dočasně mimo provoz. Budeme hledat vhodnou náhradu a pokusíme se brzy vrátit do hry.

Co je SEO?

Zkratka SEO vychází z anglického akronymu Search Engine Optimization, který v češtině volně překládáme jako optimalizace pro vyhledávače. Účelem SEO, které spadá do aktivit online marketingu, je dostat konkrétní web / e-shop na první pozice ve výsledcích vyhledávání pro relevantní skupinu klíčových slov a získat tak návštěvnost z neplacených výsledků na Googlu, Seznamu, Bingu, Yahoo! a dalších internetových vyhledávačích.

co-je-seo

Co je SEO? (Zdroj fotky: Freepik.com)

Co je to SEO?

SEO shlukuje množinu činností, jejichž vzájemná synergie dá vyhledávačům dostatek pozitivních signálů jenž povedou k postupnému zlepšování pozic na vybraná klíčová slova. Obecně se bavíme o stovkách tzv. SEO faktorů na jejichž základě chápeme jaké informace jsou pro vyhledávače a jejich roboty důležité, které činnosti mají větší dopad na pozice a naopak které jsou už zastaralé, tedy vyřazené z hodnotícího algoritmu.

Zjednodušeně se dá SEO rozdělit na tři základní části:

  1. Technické řešení - Internetové stránky se dnes zpravidla vytvářejí v redakčních systémech (CMS) typu WordPress pro blogy a obsahové weby, Shoptet pro e-shopy, nebo na vlastním řešením sepsaném programátory.

    Zatímco nejrozšířenější zmíněná technická řešení jsou pro SEO poměrně dobře vybavená, případně lze chybějící nástroje pomocí doplňků po technické stránce doladit, tak řešení na míru bývají plná chyb, které je třeba nejdříve identifikovat SEO auditem, následně vykomunikovat jejich opravu s programátory a nakonec ověřit jejich správné nasazení.

    Weby, které od začátku běží na špatném technickém řešení nemají velkou šanci na úspěch a je to podobné, jako byste chtěli vyhrát závod s pěkným autem, ale pod kapotou s porouchaným motorem.
  2. Kvalitní obsah - Samotné dobré technické řešení nestačí a každý web musí s vyhledávači správně komunikovat tak, aby jednoznačně pochopili o čem daná stránka je a zároveň musí být obsah dané stránky bezkonkurenčně nejlepší.

    Do obsahové části lze zahrnout řadu činností od analýzy klíčových slov, která definuje na jaké relevantní dotazy by se měla vaše stránka snažit získat dobré pozice, návrhu informační architektury, jenž vám řekne jak co nejefektivněji rozdělit kategorie na e-shopu, jaké vyplňovat parametry a do jakých bloků rozdělit články, po popisky kategorií a pravidelné publikování článků na klíčová témata, které obvykle zajišťuje copywriter.

    K tomu všemu započítejte správné nastavení nadpisů, podnadpisů, titlů, meta decriptionů, interního prolinkování, obrázků až po design e-shopu a UX. Tato činnost je obvykle alfou a omegou mezi rentabilní pozicí na první stránce ve výsledcích a propadlištěm výsledků na třetí a vzdálenější stránce, kam téměř nikdo nechodí.
  3. Zpětné odkazy - Metodě cíleného budování zpětných odkazů se říká linkbuilding a zjednodušeně jde o získávání pozitivních hodnotících signálů z jiných relevantních domén (webů), které na vás budou odkazovat.

    Obecně však lze říci, že pokud nemáte zatím splněné první dva body, tak vynaložená energie do linkbuildingu nebude příliš efektivní. Stejně tak jako platí, že pokud budete tvořit vysoce kvalitní obsah na blogu, nebo kvalitní nabídku produktů na e-shopu, lidé na vás budou z diskuzních fór a zájmových článků sami odkazovat a tím se přirozeně budete posouvat v pozicích.

darky-pro-ajtaky

Jak se měří SEO?

Většina běžných uživatelů SEO měří na pozice, tedy zadá si do vyhledávače klíčové slovo "Dárek pro dvouletého kluka" a vyjede vám sada výsledků, které daný vyhledávač považuje za nejrelevantnější.

První výsledky jsou zpravidla placené reklamy, které nereflektují tak moc kvalitu webu, jakož to částku, kterou je ochoten inzerent zaplatit za 1 proklik, případně jinou formou zacílení, kterou nastavuje PPC specialista. Takové výsledky mají u sebe malou značku "Reklama" a standardně zaberou až první čtyři pozice ve výsledcích.

Pak až následuje SEO, tedy neplacené výsledky, jenž jsou vázány kvalitou, ale také personalizací tázajícího, tedy každý uživatel může mít trochu jiné výsledky a dnes už neexistuje na Googlu nic jako statická první pozice. 

seo-google-vysledky-vyhledavani

Výsledky vyhledávání na klíčové slovo "dárek pro dvouletého kluka" (Zdroj fotky: Google SERP)

Abyste se nemuseli dohadovat, na jaké pozici jste a měřit po celém česku na různých zařízení (mobily, notebooky) bez uložené historie vyhledávání, tedy bez přihlášení do vašeho Googlu a bez historie prohlížeče, tak se SEO měří orientačně přes:

  • Externí nástroje jako je Collabim, kde si nastavíte měření například z prahy, vložíte klíčová slova a budete sledovat vývoj pozic
  • Pomocí Google Search Console, kde Google sám sleduje jak si vedete na top klíčová slova, ale nemůžete si tam vlastní vložit
  • Přes Google Analytics, kde můžete sledovat vývoj Organic Search, Directu a asistovaných konverzí / návštěv


Protože pozice jsou proměnlivé, vyhledávače zobrazují z různých lokalit různé výsledky a zároveň reagují i na vaší historii prohlížení, tak nejrelevantnějším zdrojem posunu by měl být růst návštěvnosti z Organic Search v Google Analytics. Ten ovšem může být negativně zkreslen špatně nastavenou cookies lištou a zároveň okrádán o výsledky remarketingy z PPC reklam. Tedy samotné vyhodnocení je složitější, ale SEO je hlavní cesta, jak snížit závislost na placených reklamách, které jsou meziročně s rostoucí konkurencí nákladnější.

Kdo dělá SEO?

Výsledky v SEO ovlivňuje téměř jakákoliv činnost na webu od programátora a kodéra, kteří používáním javascriptů mohou znesnadnit čtení obsahu, po administrátora, který přidává nové produkty / články. Důležitou složkou je i design webu a jeho uživatelská přívětivost, kterou zpravidla řeší UX designéři a samozřejmě samotná kvalita obsahu od popisků produktů, kategorií po články na webu, které tvoří copywriter.

Tyto všechny aktivity by měl být schopen správně doporučit a mentorovat tzv. SEO konzultant (známý také jako SEO specialista, SEO expert apod.), jehož úkolem je nastavit správnou strategii pro konkrétní projekt, stanovit rozpočet, harmonogram, zajistit relevantní vstupní stránky, odkontrolovat obsah webu, budovat kvalitní interní prolinkování a zpětné odkazy. Zároveň pokud budete přecházet z jednoho řešení na druhé, tak se neobejdete bez přesměrování stránek, konzultací při redesignu, sestavování struktury webu a dalších činnostech zajišťující hladký přechod mezi poskytovateli.

seo-pro-shoptet-banner

Specialisti na SEO a PPC marketing v Shoptetu (Web: tomaszahalka.cz)

Je třeba brát v úvahu, že SEO okrajově dělá spousta agentur, dokonce řada vývojářů si rádi tuto zkratku přidávají do svých schopností, ale volbou špatného realizátora můžete snadno poškodit svůj web, ostatně pokud vám v autě blbnou brzdy, taky je nedáte s důvěrou lidem co se okrajově zajímají o opravu aut, ale vyhledáte kvalitní servis s vybudovaným jménem a ověřenou kvalitou.  

Mezi známé SEO specialisty v česku patří:

... další jména můžete najít přes SEO - Shoptet partnery, SEO - Collabim odborníky, nebo na Facebookové skupině SEOloger

nejlepsi-seo-konzultant

Případová studie: Kdo ze SEO konzultantů, specialistů a agentur má nejlepší SEO?! (Zdroj dat: oseo.cz)

Před výběrem SEO konzultanta je vždy dobré poptat více možných kandidátů, protože každý specialista je zaměřený na jiné CMS řešení a obory. Někteří se specializují na e-shopové projekty na Shoptetu, jiní na e-shopy na vlastních řešení, další na lokální firmy typu hotely, lázně, restaurace. Jedni vám budou k ruce spíše jako mentorové, konzultanti, auditoři a budou vám nastavovat mantinely, druzí zas mají workflow postavené na vlastní realizaci činností a budou chtít mít na projektu jimi vybraného copywritera a UX designera. Proto vždy u poptávek udejte co nejvíce informací a hlavně váš rozpočet.

Ceny nejlepších SEO specialistů se pohybují od 1 000 Kč / hodinu a obvykle vyžadují kontinuální spolupráci v rámci několika měsíců až let. Neexistuje nic jako jednorázové nastavení / zapnutí SEO. SEO je proces, který podobně jako ve vrcholovém sportu vyžaduje čas a nemalé prostředky, proto na prvních pozicích najdete jen ty nejlepší e-shopy z nejlepších. Chcete patřit mezi ně? Začněte!

Pro Dudlu sepsal: Tomáš Zahálka | Editace: Andrea Bělohradská

Pokračujte v čtení blogu: